Aby usunąć rysy z karoserii auta, nie trzeba wykonywać profesjonalnych prac polerskich lub malowania. W sklepach motoryzacyjnych znajdziemy wiele preparatów, które skutecznie zamaskują skazy na lakierze. Sprawdźmy, jak to wygląda w praktyce i na jakie efekty można liczyć.
Rysy na karoserii – jak się ich pozbyć?
Rysy na lakierze to normalność w przypadku normalnie użytkowanego auta. Nawet samochód, który jest w pełni zadbany i nie uczestniczył w żadnej drogowej stłuczce, może nosić drobne skazy na lakierze. Powstawanie rys jest związane z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, owadami obijającymi się o karoserię czy żwirem obijającym auto w czasie jazdy po nieasfaltowanej drodze. Ubytki na lakierze to nie tylko defekt wizualny – zlekceważenie rys i drobnych zadrapań może przyspieszać procesy korozyjne i obniżać trwałość powłoki.
Jak ocenić stopień uszkodzenia lakieru?
Najlepszą metodą oceny stopnia uszkodzenia lakieru jest dotyk – jeżeli jesteśmy w stanie wyczuć rysę pod paznokciem, uszkodzenie wymaga wypełnienia lakierem. W takim przypadku pozostają dwa rozwiązania – sztyft z lakierem bezbarwnym i lakier zaprawkowy. W przypadku korygowania drobnych uszkodzeń drogowych świetnie sprawdzą się ogólnodostępne środki koloryzujące, takie jak woski czy pasty. Jeżeli ubytki są większe, lepiej zrezygnować z samodzielnej korekty i przeprowadzić rewitalizację powłoki lakierniczej w serwisie autodetailingu.
Kredki koloryzujące i woski do samochodu
Standardowa kredka dedykowana do głębszych zarysowań, odprysków i miejscowych ubytków lakieru, posiada w składzie duże ilości wosku oraz lakier akrylowy. Aby wypełnić ubytek, wystarczy przyłożyć i lekko docisnąć kredkę, a następnie wyrównać powierzchnię.
Innym typem preparatu przeznaczonym do usuwania płytki zarysowań i odbarwień lakieru jest wosk koloryzujący, który należy nanieść szmatką na oczyszczoną i suchą powierzchnię, a następnie dokładnie wyczyścić. Pasta koloryzująca ma podobne właściwości co wosk i może być stosowana do usuwania drobnych ubytków. Dzięki właściwościom lekko ściernym świetnie sprawdzi się do eliminowania pozostałości po lakierach i gumie, zaś pigment pozwala uzyskać satysfakcjonujący efekt kolorystyczny.
Środki do samodzielnej korekty lakieru – czy to się opłaca?
Niestety, większość ogólnodostępnych środków lakierniczych daje dobry, ale nietrwały efekt, dlatego najlepszym sposobem na odświeżenie powłoki lakierniczej pozostaje korekta lakieru przeprowadzona w profesjonalnym warsztacie. W przypadku lekkich i umiarkowanych typów defektów lakierniczych wystarczy zastosowanie środka czyszczącego aplikowanego na powierzchnię lakieru, a następnie wyrównanie za pomocą maszyny polerskiej i pasty jednoetapowej. Dzięki zastosowaniu specjalnych polimerów reaktywnych produkt wiąże się z lakierem pojazdu, zabezpieczając karoserię przed szkodliwymi czynniki środowiskowymi i zanieczyszczeniami. Żaden ogólnodostępny środek lakierniczy nie pozwoli uzyskać tak satysfakcjonujących efektów.